Concert 11 november 2011

Avond vol muziekplezier bij Amicitia

Met een uitbundig ‘Dona nobis pacem’ sloot Christelijke Oratoriumvereniging Amicitia afgelopen vrijdag haar jaarlijkse concert in De Burght af. De kerkmuren hoorden met de drie religieuze werken die op het programma stonden, eeuwenoude woorden. Nu op de muziek van Vivaldi, Zelenka en Haydn. Terwijl de eerste en de laatste waarschijnlijk bij iedereen bekend waren, was Zelenka voor de meeste bezoekers de grote onbekende. Van hem werd het Magnificat gezongen, de lofzang van Maria. De Boheemse Zelenka (1679-1745) schreef zijn Magnificat in D voor een vesperviering voorafgaand aan een feestdag. Het feestelijke was al direct te horen in de openingsakkoorden van het stuk. Het begon groots met een inzet van het hele koor. De altpartij, erg mooi gezongen door mezzosopraan Maaike Poorthuis, liet even later een heel andere sfeer klinken. Het geheel werd afgesloten met een overtuigend amen door het voltallige koor. Niet alles van Zelenka klonk zo overtuigend maar wellicht was deze componist ook bij het koor nog wat onbekend. Vivaldi (1678-1741) ging Zelenka voor op deze avond, in werkelijkheid waren het tijdgenoten. Het koor had voor een harmonieus programma gekozen: drie religieuze stukken van componisten die bijna in dezelfde periode actief waren. Het Gloria van Vivaldi heeft verschillende sferen die vrijdagavond mooi naar voren kwamen. Soms was het lastig voor het koor om de spanning in de langzame delen goed te houden maar er was een mooie wisselwerking met de twee solisten, sopraan Nicola Mills en mezzosopraan Poorthuis, het orkest, Continuo, en organist en repetitor van het koor, Eric Jan Joosse. Na de pauze was het de beurt aan de Nelsonmesse van Haydn (1732-1809). Een componist die het koor zeer vertrouwd is, al eerder zijn werken van Haydn uitgevoerd. De Nelsonmesse uit 1798 heet naar de Britse admiraal Nelson; de oorspronkelijke naam is Missa in Angustiis, mis in benarde tijden. In de tijd dat Haydn het schreef, was er de oorlogsdreiging rond Napoleon. Al direct is dat duidelijk bij de inzet van het koor: een krachtig ‘Kyrie eleison’, Heer ontferm u. Haydn is niet alleen bekend bij het koor, de koorleden voelden zich ook vertrouwd bij hem en konden, onder leiding van dirigent Toon de Graaf, dit stuk goed neerzetten. Bij de Nelsonmesse waren naast de sopraan en de mezzosopraan ook de tenor, Gerben Houba en bariton, Robbert Muuse van de partij. De laatste liet een prachtig ‘Qui tollis’ horen, steeds vergezeld door een ander instrument. De spanning in het ‘Credo’ werd mooi opgebouwd en afgerond en na het verstilde ‘Agnus Dei’ volgde het uitbundige ‘Dona nobis pacem’. Het was al met al een avond vol muziekplezier voor musici en bezoekers.